Get Social With Us
Custom Paper Design | Alimente sănătoase : Sparanghelul
8809
single,single-post,postid-8809,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,vertical_menu_transparency,vertical_menu_transparency_on,select-theme-ver-2.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.2.3,vc_responsive
sparanghel

Alimente sănătoase : Sparanghelul

Astăzi vorbim despre sparanghel o legumă deseori evitată de români datorită prețului ridicat și părerii preconcepute că este dificil de gătit.

Atunci când este gătit incorect își pierde aspectul verde și textura crocantă și devine maroniu și moale – o priveliște nu tocmai apetisantă.

De fapt, este FOARTE UȘOR de pregătit, fiind necesare mai puțin de 10 minute indiferent de metoda pe care o alegeți pentru a-l transforma într-o garnitură sănătoasă.

Dar înainte să îl fierbem, prăjim sau coacem în cuptor (metoda mea favorită) să vedem care sunt beneficiile pe care ni le aduce consumul de sparanghel.

DE CE ESTE BUN?

  1. Este plin de vitamine. Este o sursă excelentă de fibre, acid folic, vitaminele A, C, E și K, vitamina B (B1, B2, B3 și B6) precum și de crom – iar acesta mărește abilitatea insulinei de a transporta glucoza din sânge spre celule.
  2. Este plin de antioxidanți – se află pe locurile fruntașe între fructe și legume pentru abilitatea sa de a neutraliza radicalii liberi
  3. Este un diuretic natural: curăță rinichii și ajută la tratarea infecțiilor urinare. După consumul de sparanghel, urina capătă un miros ușor greu, sulfuros, datorită conținutului de sulf din acest aliment  – nu vă faceți griji, nu afectează cu nimic corpul, dimpotrivă. :D
  4. Datorită conținutului mare de acid folic este benefic pentru o inimă sănătoasă și pentru femeile însărcinate sau care doresc să rămână însărcinate
  5. Este un aliment foarte bun îl lupta contra celulelor canceroase

CUM ÎL ALEGEM?

Când cumpărați sparanghel, alegeți mlădițe care să fie verde intens, drepte,iar mugurii din vârf să fie cât mai compacți și tari (să nu fie “înfloriți”).

Este bine să îl pregătiți cât mai repede, dar el poate fi păstrat 2-3 zile la frigider dacă îi aplicați tratamentul următor: tăiați 1-2 centimetri din partea de jos (lemnoasă) a codițelor și puneți sparanghelul într-un pahar cu 2-3 degete de apă. Acoperiți apoi mlădițele cu o pungă din plastic pe care o trageți până la baza paharului, lăsând însă sparanghelul să resipre (nu băgați punga sub pahar).

CUM ÎL PREGĂTIM?

Sunt mai multe păreri legate de modalitatea optimă de pregătire a sparanghelului pentru a psătra toți nutrienții : unii spun că fiert sau la abur, alții dimpotrivă, că pe grătar sau la cuptor ar fi cel mai bun.

Eu prefer să îl fac la cuptor sau să îl trag la tigaie, în unt.

Înainte de a îl pregăti, îl spălați bine și tăiați partea lemnoasă a mlădițelor cu un cuțit ascuțit. Dacă nu știți unde să tăiați, atunci cel mai simplu este să luați mlădița cu o mână de capătul de jos și cealaltă de la jumătatea tulpinii și să îndoiți ușor până la rupere. Locul de unde s-a rupt este de fapt cel de trecere de la partea lemnoasă la cea moale.

Apoi, îl puteți pregăti. Idiferent de modul de pregătire, sparanghelul trebuie să aibă o textură crocantă atunci când mușcați din el.

LA ABUR: fierbeți apă cu sare sau supă de legume sau pui, iar când aceasta dă în clocot, plasați deasupra oalei un coș pentru fierbere la abur sau o strecurătoare în care ați pus sparanghelul. Acoperiți cu un capac și lăsați să fiarbă timp de 5-8 minute (în cazul mlădițelor groase) și timp de 3-5 minute (în cazul mlădițeor subțiri). Apoi asezonați și serviți.

FIERT: Fierbeți apă cu sare într-o tigaie adâncă, iar când apa clocotește puneți sparanghelul în apă și acoperiți cu un capac. În acest timp pregătiți un bol larg plin cu apă foarte rece (ideal puneți și câteva cuburi de gheață). După 3-4 minute în care sparanghelul a fiert în apă, scoateți-l cu o strecurătoare și plasați-l direct în vasul cu apă cu gheață – îi aplicăm de fapt un șoc termic pentru a opri procesul de gătire și a păstra vie și întensă culoarea verde a mlădițelor.

PE GRĂTAR: Ungeți grătarul cu puțin ulei și puneți sparanghelul pe grătar – lăsați timp de 7-8 minute, timp în care îl întoarceți pe toate părțile pentru a se pătrunde uniform.

LA CUPTOR – varianta mea favorită: Incălziți cuptorul la 200°C , puneți într-o tavă, într-un singur strat mlădițele de sparaghel. Presărați desupra lor cca 2 linguri de ulei de măsline, și întoarceți-le cu o lingură pentru a le da un strat de ulei pe toate părțile. Dați cu puțină sare și eventual piper, apoi separați-le ușor, este de preferat să nu se atingă între ele. Puneți tava în cuptorul încins timp de 10 minute, întorcându-le o singură dată pe partea cealaltă la jumătatea timpului.

Mie îmi place foarte mult și am obișnuit-o și pe Mara cu el – îl mănâncă cu mare plăcere.

Sper să îl încercați – este mult prea sănătos și în afară de asta, este o pauză binevenită de la garniturile de cartofi sau legume fierte.

Zi minunată!

Raluca

5 Comments

  • Sofia

    04.03.2013 at 23:08 Reply

    Am sa incerc sa fac si eu, am mai incercat acum un an, dar rezultatul nu a fost incantoator, dar cumpar maine,acum trebuie sa imi iasa bun.

  • Ioana

    04.03.2013 at 11:28 Reply

    Mmmmm, ce povestesti tu acolo?! Musai trebuie sa-l incerc si eu, suntem mari consumatori de legume. M-am tot invartit in jurul lui in supermarket, am sa indraznesc sa-l bag in cos si in oala:)

    • admin

      04.03.2013 at 11:33 Reply

      Îți reomand varianta la cuptor, este minunat, corcant, cu ușoară aromă de alune. Doar ulei de masline si sare…atât.

      Se pare ca la cuptor isi pierde mult mai putini nutrienti decat la fierbere.

  • Andreea

    04.03.2013 at 08:33 Reply

    As vrea sa-l incerc. De unde imi recomandati sa il cumpar? L-am vazut doar la Mega Image si era peste 20 lei :((.

    • admin

      04.03.2013 at 08:42 Reply

      Din păcate cam acesta este prețul lui, de oriunde l-ai lua. Am văzut și în Carrefour.
      Și, te rog, spune-mi Raluca! :D

Post a Comment


Captcha Captcha Reload